Flinke rugwind voor luchthavens in grenstreek

In Archiefby robert

Het toeristische zomerseizoen belooft voor een erg druk vliegverkeer te zorgen boven België en Zuidoost-Nederland. Dit heeft alles te maken met het extra aanbod dat een aantal regionale luchthavens aanbieden. Meestal gaat het om extra bestemmingen in Europa, al pakt Arkefly, dat behoort tot de Europese reisreus TUI, wel uit met nieuwe vluchten naar de Antillen. Overigens denken alle regionale luchthavens de volgende jaren fors te kunnen groeien.

Op vakantie gaan en vertrekken vanaf een regionale luchthaven wordt steeds populairder. Dit heeft te maken met zeer veel factoren, waar tijd en kosten de belangrijkste zijn. “De kortere reistijd, inclusief de snelle afhandeling op de luchthaven zelf, de kleinschaligheid en de lagere parkeerkosten motiveren meer en meer passagiers om te kiezen voor een vlieghaven dichtbij huis”, zegt Sylvia van Gent, Corporate Communications van Eindhoven Airport. “Heel veel regionale luchthavens hebben hun aanbod de voorbije jaren fors uitgebreid, vooral dan naar zonnige reisbestemmingen rond de Middellandse Zee en dit met groot succes. Ook Eindhoven heeft op deze trend ingespeeld en zal het aantal van deze bestemmingen verder uitbreiden. Om een voorbeeld te geven: in 2013 hadden we 70 bestemmingen, in 2014 waren er dat al 76”.

Antillen

Daarbij komt nu ook nog een intercontinentale bestemming en dit vanaf 1 november. Zowel de luchthaven van Eindhoven als de luchtvaartmaatschappij Arkefly tonen zich bijzonder verheugd over de nieuwe samenwerking. “De Antillen zijn en blijven een bijzonder populaire vakantiebestemming en zijn veruit onze belangrijkste verre vakantiebestemming. We waren al tijdlang op zoek naar een alternatief voor Schiphol en Lelystad en heeft die nu gevonden in Eindhoven. Schiphol bouwt namelijk geleidelijk de vluchten af die niet als prioritair beschouwd worden voor haar netwerk. Die zouden in de toekomst dan vertrekken vanuit een nog te ontwikkelen luchthaven in Flevoland, maar dit is geen spek naar onze bek. De startbaan zou er te kort zijn om een volgetankte Dreamliner te doen opstijgen en het scenario van bijtanken in de lucht, tijdens de vlucht, is voor ons niet meteen een goede optie”, stelt Hans van de Velde, directeur van Arkefly. “Als Eindhoven Airport kiezen we voluit voor een groeiscenario, in eerste instantie op de Europese markt. Maar de komst van Arkefly, met een uiterst stil en zuinig toestel, zet ons als regionale luchthaven meteen ook op de internationale kaart als duurzame luchthaven”, voegt Joost Meijs, algemeen directeur van Eindhoven Airport toe. “We zitten nu aan 3,9 miljoen passagiers op jaarbasis en willen tegen 2020 ongeveer 5,5 miljoen mensen naar hun favoriete bestemming vliegen. Het potentieel in de regio is aanwezig om deze forse doelstelling te realiseren”. Dat potentieel was ook voor Arkefly een reden om voor Eindhoven als vertrekbasis te kiezen. “De catchment area van Eindhoven betreft zuidelijk Nederland, maar ook het noordelijk deel van België en het westelijk grensgebied van Duitsland. Samen goed voor ongeveer 20 miljoen mogelijke vakantiegangers. Eindhoven ligt bovendien middenin één van de meest welvarende delen van West-Europa. Mensen hebben hier dus echt wel voldoende financiële armslag om geregeld op vakantie te gaan”, aldus nog Hans van de Velde van Arkefly. Vanuit Eindhoven zal dus twee keer per week op de Antillen worden gevlogen, het hele jaar door, dus ook in het zomerseizoen van 2016. Afwisselend gaat de vlucht eerst naar Aruba of Curaçao, om vervolgens met een tussenstop op het andere eiland terug te keren naar Eindhoven. 

Maastricht Aachen Airport (MAA)

Ook het nabijgelegen Maastricht toont zich ambitieus en wil met een groter aanbod meer passagiers aantrekken. In eerste instantie gaat het hier om populaire zuidelijke vakantiebestemmingen zoals Porto, Faro, Tenerife, Alicante, Girona, Bari, Heraklion en Antalya, maar ook op Boedapest en Katowice wordt er gevlogen, sinds de komst van Wizzair, al blijft met name Ryanair vooralsnog de belangrijkste operator in Maastricht. Directeur Sander Heijmans denkt dat het aantal passagiers de volgende vijf jaar meer dan kan verdubbelen en in het vervoer van vracht rekent hij op een nog grotere sprong voorwaarts. “Nu doen we zo’n 80.000 ton aan vracht. Ons doel is om dit in een lustrum naar boven de 200.000 ton te brengen. Qua passagiers willen we van het huidige aantal van 300.000 naar 700.000”.

In juli vorig jaar werd de Provincie Nederlands Limburg volledig eigenaar van de luchthaven, maar de exploitatie zal, net zoals in Antwerpen, aan een privépartij worden gegund. Daarvoor is nu een Europese tender uitgeschreven. “Eens dit rond is, kunnen we echt vooruit gaan kijken, richting nog nieuwe bestemmingen, nieuwe operatoren, enz.”

Heijmans vreest niet dat er straks een overaanbod in de regio zal ontstaan, met onder meer Luik en Eindhoven op een boogscheut afstand. “Ik denk dat de regionale luchthavens nog heel sterk kunnen groeien. Daarvoor zijn de troeven te groot, zoals lage parkeerprijzen, snelle afhandeling van bagage enz. Als je bij ons landt, rolt je koffer na vijf minuten al van de band en je auto staat gewoon naast de terminal geparkeerd. Dit comfort is voor heel veel mensen veel waard. Daarbij komt dan nog de veel lagere totaalprijzen, van parking tot vliegtuigmaatschappij, want bij ons opereren de lagekostmaatschappijen”.

Overigens blijft ook het jet- en zakenverkeer voor Maastricht een speerpunt de volgende jaren. “Heel veel gespecialiseerde operators zijn op onze luchthaven in dit segment actief en dit laten we niet los, integendeel. Aan de ene kant moet de groei komen van de budgetvluchten, aan de andere kant willen we onze businessklanten blijven verwennen”, zegt Heijmans.

Liège Airport

De luchthaven van Luik toont zich in dezelfde regio intussen ook bijzonder actief en ambitieus. En ambitieus betekent ook voor Luik intercontinentaal, zij het dan met een omweg. “Inderdaad”, zegt Christian Delcourt, Communication Manager van Liège Airport, “Vanaf 29 maart hebben het Britse BMI en Lufthansa elkaars luchtschema’s meer op elkaar afgestemd en dit biedt klanten die Luik als vertrekbasis nemen bijzondere mogelijkheden. Omdat BMI vliegt op München krijgen deze passagiers gemakkelijk toegang tot het grote en ook intercontinentale netwerk van Lufthansa met meer dan 200 bestemmingen. Op deze manier wordt onze luchthaven ook ingeschakeld in dit grote intercontinentale web”.

Wat het eigen aanbod betreft, mikt Liège Airport vooralsnog op de vakantiemarkt met bestemmingen in Spanje (zes), Griekenland (vier), Tunesië (twee), Marokko (drie) en Turkije (drie). Sinds vorig jaar wordt er door Air Corsica met een Airbus A320 ook gevlogen op Ajaccio en Bastia en deze formule wordt wegens het grote succes voortgezet. Maar daar blijft het niet bij, zegt Christian Delcourt, die verheugd is over het feit dat VLM Airlines, de Vlaamse luchtvaartmaatschappij, de weg naar Luik heeft gevonden. “VLM zal vanaf 1 mei vanuit Luik vier bestemmingen aandoen, meer bepaald Nice en Avignon in Zuid-Frankrijk en Venetië en Bologna in Noord-Italië. Nice en Venetië worden op weekbasis vijf keer aangedaan, Bologna en Avignon vier keer. Telkens heen en terug, wat in totaal 36 extra vliegbewegingen per week betekent voor Luik”.

Deze nieuwe bestemmingen passen volledig in de groeiplannen die Luik voor zichzelf heeft uitgestippeld. “De concurrentie zit ook niet stil, maar we hebben voldoende troeven om onze kans te gaan”, aldus nog Christian Delcourt. “Met onze passagiersterminal die we in 2005 in gebruik hebben genomen, hebben we een capaciteit van 1,5 miljoen reizigers. In ons topjaar, 2008, vlak voor de crisis toesloeg, haalden we de kaap van 400.000. In 2013 bereikten we na een sterke terugval toch opnieuw 315.000 reizigers en dit aantal moet nu met dubbele cijfers kunnen groeien gedurende de volgende jaren. We hebben de ruimte en van enige saturatie is bij ons nog lang geen sprake. Wij merken dat onze klanten dit ook zo aanvoelen. Bij ons begint de vakantie al op de luchthaven zelf, waar van lange wachtrijen of files, waar dan ook, geen sprake is”.

Antwerpen

Momenteel zijn wordt er in Antwerpen gewerkt aan een kleine verlenging van de start- en landingsbaan. De R11 (Krijgsbaan) krijgt een ondertunneling voor het autoverkeer waardoor daarboven een veiligheidsstrook doorgetrokken kan worden om vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand te laten komen. Vanaf begin 2016 zal het verkeer op de R11 door de tunnel rijden.

Overigens Antwerp Airport heeft een relatief lange geschiedenis van vallen en opstaan, maar ook hier geldt, als we de nieuwste plannen mogen geloven, dat alleen maar de sky de limit is. “De exploitatie is in handen van het Franse Egis, maar de Vlaamse overheid is wel de eigenaar van de infrastructuur”, zegt luchthavencommandant Wim Verbist.

VLM Airlines blijft vanuit de thuisbasis vooral mikken op zakenklanten, met Genève als nieuwe bestemming, al sinds januari van dit jaar. Verder wordt er, met de typische Fokker 50, vanaf 20 april gevlogen vanuit Antwerpen naar Hamburg. VLM biedt de vlucht naar de Noord-Duitse havenstad trouwens ook aan vanuit Rotterdam, en dit al vanaf 13 april. “Op deze manier verbinden we de drie belangrijkste zeehavens van Europa ook vanuit de lucht met elkaar, we zijn ervan overtuigd dat dit een meerwaarde kan zijn”, aldus nog Verbist.

Jetairfly heeft intussen ook de weg gevonden naar Antwerpen en gaat er vanaf 17 april liefst vijftien vluchten per week realiseren heen en terug. Voor deze lijnen vanuit Antwerpen zal Jetairfly de E-Jet E190 inzetten. Dit toestel biedt plaats aan 112 passagiers. Als echte reisoperator zijn de bestemmingen hoofdzakelijk in het zuiden van Europa te situeren: Palma de Mallorca, Alicante, Malaga en Barcelona in Spanje, Milaan in Italië en Berlijn, als buitenbeentje, in Duitsland. “Met zowel de nieuwe bestemmingen van VLM als Jetairfly zijn wij uiteraard bijzonder tevreden”, stelt Verbist. Deze initiatieven kunnen een enorme boost geven. Uiteraard zijn we al vele jaren gekend voor onze vrachttrafieken (diamant) en de jetservices, maar ook in het passagierssegment kunnen we als regionale luchthaven succesvol zijn”. Met de nieuwe vluchten zou het aantal passagiers kunnen verdubbelen naar ongeveer 220.000 op jaarbasis. Om deze goed te ontvangen zullen er op relatief korte termijn een aantal investeringen gedaan worden. “Er komt een nieuw parkinggebouw en een loods naast het huidige luchthavengebouw zal op termijn worden omgebouwd om de vertrekkende passagiers op te vangen. Het huidige gebouw zal dan alleen nog gebruikt worden voor de inkomende vluchten. Maar dit is toekomstmuziek, al kan het snel gaan, zeker als we er nog een aantal extra bestemmingen bij krijgen, want ook daar onderhandelen we nog over”, besluit Verbist.

hits=305= / id=3820=