Dieselgate en de Nederlandse autobelastingen

In Archiefby robert

Bij een Amerikaans onderzoek is gebleken dat bij, in ieder geval, het merk Volkswagen er gebruik wordt gemaakt van software in het motormanagement dat milieutesten herkend. Het gevolg daarvan is dat betere milieuprestaties bij de testen worden behaald, dan in realiteit op de weg haalbaar zou zijn. Het gaat daarbij vooral om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx)

 

De Nederlandse autobelastingen zijn, zeker de afgelopen jaren, sterk gericht geweest op de bevordering van milieuvriendelijkere auto’s. Dergelijke auto’s hadden en hebben kortingen op de bijtelling voor de auto van de zaak, een korting op de BPM bij aanschaf en/of een lager bedrag aan jaarlijkse Motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze tegemoetkomingen zijn overigens vooral gebaseerd op de CO2-uitstoot en niet op de NOx-uitstoot.

 

De vraag is toch opgekomen of de belastingvoordelen voor de betreffende Volkswagens teruggedraaid moeten worden. Dit zal in eerste instantie niet snel het geval zijn, aangezien de NOx uitstoot dus niet van belang is voor de Nederlandse autobelastingen.

Om toch nog verder zekerheid te geven, heeft (voormalig) Staatssecretaris Van Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer van 30 september geschreven dat als er een schadeclaim zou komen dat die bij de werkelijke veroorzaker van het probleem thuis hoort en dus niet bij de consument.