Vlaanderen wil per 1 april 2016 een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton invoeren. Zeeuws-Vlaamse transporteurs worden extra getroffen door deze kilometerheffing. Behalve de hoge extra kosten, vreest de sector dat opdrachtgevers kiezen voor Belgische vervoerders. Die krijgen compensatie en hoeven de kosten niet door te berekenen aan hun klanten. Manon van Opdorp, directeur-eigenaar van Van Opdorp Transport uit Sas van Gent: “Wij hebben zo’n honderd vrachtwagens rijden, als je dan tussen de zeven en twintig cent per kilometer moet gaan betalen, dan gaat de wet van de grote getallen tellen. We weten nog niet of we die kosten kunnen doorberekenen aan onze klanten, er bestaat een kans dat die dan voor een andere, Belgische, transporteur zullen kiezen”.
Rudie Tieleman, directeur commercieel en logistiek van Tieleman Transport uit Kloosterzande (74 vrachtwagens) heeft in de gauwigheid becijferd dat de invoering van de kilometerheffing in België zijn bedrijf ettelijke tonnen per jaar zal gaan kosten. Ondertussen onstaat in Europa een wirwar van tolsystemen voor vrachtwagens. “In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en straks dus ook België gelden allemaal andere systemen”, zegt Lars Verbraeken van LVTransport uit Hulst. “We hebben één Europa, is het dan zo moeilijk één systeem te bedenken?”
Ongelijkheidsbeginsel
Wat opvalt is dat de Belgische transportsector via diverse belastingen lijkt te worden ontzien. Tevens zou voor Belgische vrachtwagens de wegenbelasting worden verlaagd tot het Europees minimum en voor de kleine vrachtauto’s zelfs afgeschaft. Zo worden Belgische bedrijven gecompenseerd ten voordele van bedrijven in het buitenland.
Van Opdorp wijst op dit ongelijkheidsbeginsel en wordt hierin gesteund door verladersorganisaties EVO en Transport en Logistiek Nederland. EVO wil de kilometerheffing, die per april 2016 in gaat, desnoods voorleggen aan de Europese Unie. De Nederlandse minister Melanie Schultz (Infrastructuur) heeft haar Vlaamse collega Ben Weyts al laten weten dat ze alles uit de kast zal halen om de trucktaks tegen te gaan.
www.pzc.nl
hits=278=