Verschillen winkeldichtheid in België en Nederland

In Berichten by robert

Wie weet dat nou niet? Dat de winkeldichtheid in België flink hoger ligt dan in Nederland. Bekend gegeven toch? Nou, niet helemaal. Daar heeft Locatus zich ook wel eens in vergist…

In 2006 begon Locatus met het in kaart brengen van de Belgische winkels. Als eerste de provincie Vlaams Brabant. Uitgaande van de winkeldichtheid van deze provincie werd een extrapolatie gemaakt voor geheel België, rekening houdend met een hoger winkelaantal in regio’s als Brussel. De verwachting was uit te komen op een totaal van 180.000 verkooppunten.

Fout! We zaten er toch zo’n 20% naast. Er bleken in België vrijwel evenveel verkooppunten als in Nederland, terwijl het aantal inwoners slechts 2/3 is van het Nederlandse inwonersaantal. Nederland heeft met 222.000 verkooppunten 134 verkooppunten per 10.000 inwoners. België heeft met 212.000 verkooppunten 191 verkooppunten per 10.000 inwoners.

De belangrijkste verklaring hiervoor is dat België veel meer verkooppunten in de horeca en dienstverlening heeft. Kijken we sec naar de detailhandel, dan zijn de verschillen veel kleiner. Laten we eens kijken wat de stand België – Nederland in de detailhandel. Ik neem een paar branches onder de loep.

Damesmode250
Damesmode: België – Nederland 1-1. Nederland lijkt koploper met 6.726 verkooppunten in de Damesmode, ten opzichte van 4.545 in België. Maar als we kijken naar de winkeldichtheid per inwoner komen we op een gelijkstand: Beide landen hebben 4,1 verkooppunt in damesmode per 10.000 inwoners. Als we hiernaast de winkeldichtheid per provincie bekijken, dan valt op dat Zeeland en West Vlaanderen de koplopers zijn. Het gaat hier om relatief dunbevolkte regio’s, waar veel toerisme is. Voor Flevoland en Vlaams Brabant geldt dat de aantrekkingskracht van de hoofdsteden dusdanig groot is dat het aantal modewinkels in deze provincies relatief laag is.

hits=2280=