Online dilemmatoets voor Nederlanders en Belgen Dit is een test hoe goed u als Nederlander of als Vlaming, uw collega's met een andere (Belgische resp. Nederlandse) nationaliteit kunt inschatten. Bespreking van de resultaten op de werkvloer leidt - naast de nodige hilariteit - vaak tot verbazing omdat u veelal vanuit een stereotype beeld handelt. Inzicht leidt tot meer samenwerking, miscommunicatie juist tot tegenwerking. U leest zo dadelijk 10 situaties of stellingen. Er zijn telkens 4 antwoordmogelijkheden. We vragen u eerst aan te klikken wat uw eigen keuze hier is. Vervolgens is de vraag wat u denkt dat de Belgen in meerderheid kiezen voor het geval u zelf Nederlander bent, of wat u denkt dat de Nederlanders kiezen voor het geval u zelf Belg bent.Aan het einde van deze toets e-mailen wij u de resultaten gemeten bij een groot dienstverlenend bedrijf. De verdeling tussen Nederlanders en Belgen was respectievelijk 60% vs 40%. Graag uw voor- en achternaam Bent u BE of NL (Belg of Nederlander)? E-mailadres (verplicht) 1A U bent als manager verantwoordelijk voor het meer klantgericht maken van uw afdeling. Daartoe voert u onder meer de stelregel in dat al uw medewerkers een minimaal aantal uren per week dienen te besteden aan rechtstreeks klantencontact. Enkele van uw medewerkers komen naar u toe met de mededeling dat zij dit absoluut niet zien zitten, want dat hebben ze nooit gedaan, dat is voor hen compleet tijdverlies en zij hebben heel andere gedachten over klantgerichtheid. Wat is uw reactie? A. U maakt nogmaals duidelijk waarom u die stelregel invoert en eist van de medewerkers een loyale uitvoering; B. U gaat trachten met deze medewerkers een compromis te bereiken, bijvoorbeeld een wat lagere norm voor het aantal uren klantencontact; C. U gaat met die medewerkers een gesprek aan, waarin u met hen tracht te achterhalen waarom zij zo heftig reageren op de maatregel; D. U vraagt deze medewerkers hun eigen gedachten nader uit te werken en wanneer die ook een bijdrage kunnen leveren tot meer klantgerichtheid, mogen zij hun eigen manier volgen. 1B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op vraag 1A A. U maakt nogmaals duidelijk waarom u die stelregel invoert en eist van de medewerkers een loyale uitvoering; B. U gaat trachten met deze medewerkers een compromis te bereiken, bijvoorbeeld een wat lagere norm voor het aantal uren klantencontact; C. U gaat met die medewerkers een gesprek aan, waarin u met hen tracht te achterhalen waarom zij zo heftig reageren op de maatregel; D. U vraagt deze medewerkers hun eigen gedachten nader uit te werken en wanneer die ook een bijdrage kunnen leveren tot meer klantgerichtheid, mogen zij hun eigen manier volgen. 2A Welke van de onderstaande uitspraken over leidinggeven zou u persoonlijk het meest voor uw rekening nemen? A. Als leidinggevende moet je vooral zorgen dat je de nodige autoriteit verkrijgt, want alleen dan krijg je wat voor elkaar; B. De leidinggevende dient vooral een meer dan gemiddelde inzet te laten zien, want goed voorbeeld doet goed volgen; C. Leidinggeven is een vak als een ander – met een beetje talent en de nodige instrumenten kom je er wel; D. Leidinggeven is iets wat je gegund wordt – je moet vooral zorgen dat medewerkers je sympathiek vinden en dan zullen ze ook je leiding accepteren. 2B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 2A. A. Als leidinggevende moet je vooral zorgen dat je de nodige autoriteit verkrijgt, want alleen dan krijg je wat voor elkaar; B. De leidinggevende dient vooral een meer dan gemiddelde inzet te laten zien, want goed voorbeeld doet goed volgen; C. Leidinggeven is een vak als een ander – met een beetje talent en de nodige instrumenten kom je er wel; D. Leidinggeven is iets wat je gegund wordt – je moet vooral zorgen dat medewerkers je sympathiek vinden en dan zullen ze ook je leiding accepteren. 3A Welke van de volgende omgangsvormen vindt u op kantoor het meest passend? A. Joviale omgangsvormen, ook met de leidinggevenden; B. Joviale omgangsvormen tussen de medewerkers onderling, maar leidinggevenden worden meer formeel benaderd en met ‘u’ aangesproken; C. Joviale omgangsvormen onder het hele personeel, behalve in aanwezigheid van derden, bijvoorbeeld een klant; D. Formele omgangsvormen op de werkvloer onder het hele personeel. 3B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 3A. A. Joviale omgangsvormen, ook met de leidinggevenden; B. Joviale omgangsvormen tussen de medewerkers onderling, maar leidinggevenden worden meer formeel benaderd en met ‘u’ aangesproken; C. Joviale omgangsvormen onder het hele personeel, behalve in aanwezigheid van derden, bijvoorbeeld een klant; D. Formele omgangsvormen op de werkvloer onder het hele personeel. 4A U weet dat een collega weinig inspanning levert: komt vaak te laat op het werk, gaat vaak eerder weg, laat veel werk liggen… Hoe gaat u hiermee om? A. U doet niets; dit is niet uw verantwoordelijkheid; B. U meldt dit bij de baas; C. U spreekt de collega er op aan, meldt dat u de baas zult inlichten als het niet verbetert; D. U vraagt de collega wat er aan de hand is en of u hem misschien kunt helpen 4B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 4A. A. U doet niets; dit is niet uw verantwoordelijkheid; B. U meldt dit bij de baas; C. U spreekt de collega er op aan, meldt dat u de baas zult inlichten als het niet verbetert; D. U vraagt de collega wat er aan de hand is en of u hem misschien kunt helpen 5A U bent het met een collega manager van een andere vestiging absoluut oneens over het te voeren beleid. Dat heeft al enkele keren tot problemen geleid in directieoverleg. Wat doet u? A. U schrijft uw standpunt en uw argumenten nog eens duidelijk op, stuurt ze hem toe met het verzoek om een reactie en cc. aan de algemene directie; B. U belt uw collega op om de zaak inhoudelijk eens door te spreken; C. U nodigt uw collega uit voor een goede maaltijd in een restaurant; D. U stelt voor een onafhankelijke derde advies te laten uitbrengen. 5B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 5A. A. U schrijft uw standpunt en uw argumenten nog eens duidelijk op, stuurt ze hem toe met het verzoek om een reactie en cc. aan de algemene directie; B. U belt uw collega op om de zaak inhoudelijk eens door te spreken; C. U nodigt uw collega uit voor een goede maaltijd in een restaurant; D. U stelt voor een onafhankelijke derde advies te laten uitbrengen. 6A Welke betekenis heeft werken vooral voor u? A. Werken is uw middel om een goede boterham te verdienen, dus de geldelijke beloning is het belangrijkste; B. Het meest bevrediging vindt u in uw werk wanneer u op een prettige manier samen met anderen dingen tot stand kunt brengen; C. Werken is voor vooral bevredigend wanneer u zichzelf verder kunt ontwikkelen; D. U wordt in het werk vooral gemotiveerd doordat u de doelstelling van de organisatie de moeite waard vindt. 6B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 6A. A. Werken is uw middel om een goede boterham te verdienen, dus de geldelijke beloning is het belangrijkste; B. Het meest bevrediging vindt u in uw werk wanneer u op een prettige manier samen met anderen dingen tot stand kunt brengen; C. Werken is voor vooral bevredigend wanneer u zichzelf verder kunt ontwikkelen; D. U wordt in het werk vooral gemotiveerd doordat u de doelstelling van de organisatie de moeite waard vindt. 7A Als verkoopmanager kunt u dit jaar een extra bonus geven aan iemand van uw verkoopteam. Op wie van de volgende teamleden zou uw keuze vallen? A. De verkoper met de meest indrukwekkende omzetcijfers; B. De verkoper die, ten koste van individuele omzet, een opmerkelijk bijdrage leverde tot het teamsucces (hij zorgde voor nieuw promotiemateriaal); C. De verkoper die het door persoonlijke omstandigheden erg moeilijk had dit jaar, maar zich zeer heeft ingespannen om er het beste van te maken; D. De verkoper die nog niet aan de top staat wat betreft omzetcijfer, maar die u het meest vooruitgang zag boeken. 7B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 7A. A. De verkoper met de meest indrukwekkende omzetcijfers; B. De verkoper die, ten koste van individuele omzet, een opmerkelijk bijdrage leverde tot het teamsucces (hij zorgde voor nieuw promotiemateriaal); C. De verkoper die het door persoonlijke omstandigheden erg moeilijk had dit jaar, maar zich zeer heeft ingespannen om er het beste van te maken; D. De verkoper die nog niet aan de top staat wat betreft omzetcijfer, maar die u het meest vooruitgang zag boeken. 8A U bent personeelsdirecteur van een groot bedrijf en ieder jaar kiest u één thema dat bedrijfsbreed bijzondere aandacht krijgt. Welke van de volgende thema’s zou uw voorkeur hebben voor het komende jaar? A. Bij werving en selectie meer kansen bieden aan kansarme bevolkingsgroepen; B. Het belang van één personeelsbeleid voor het hele bedrijf; C. Het maatschappelijk imago van het bedrijf (‘goed om voor te werken!’); D. Creativiteit in personeelsbeleid: durf eigen keuzes te maken (bij werving, selectie, beloning) en streef naar meer kleur en variatie in het personeelsbestand. 8B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 8A. A. Bij werving en selectie meer kansen bieden aan kansarme bevolkingsgroepen; B. Het belang van één personeelsbeleid voor het hele bedrijf; C. Het maatschappelijk imago van het bedrijf (‘goed om voor te werken!’); D. Creativiteit in personeelsbeleid: durf eigen keuzes te maken (bij werving, selectie, beloning) en streef naar meer kleur en variatie in het personeelsbestand. 9A U zou een deal willen maken met een bedrijf dat wereldwijd apparaten verkoopt, waarin uw technologie ingebouwd zou kunnen worden. De contacten zijn in een pril stadium maar niet onwelwillend. Hoe pakt u dit verder aan? A. U nodigt de directie van het bedrijf uit voor een bezoek aan uw bedrijf met een kop koffie en een ‘gelikte’ presentatie van uw technologie; B. U nodigt de directie van het bedrijf uit voor een maaltijd bij een gereputeerd restaurant, ter nadere kennismaking; C. U stelt een concept contract op met in bijlage een notitie, waaruit de wederzijdse voordelen duidelijk blijken; dit stuurt u de beoogde partner toe; D. U tracht een meer betrouwbaar beeld te verkrijgen van de beoogde partner en de mogelijkheden tot samenwerking. 9B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 9A. A. U nodigt de directie van het bedrijf uit voor een bezoek aan uw bedrijf met een kop koffie en een ‘gelikte’ presentatie van uw technologie; B. U nodigt de directie van het bedrijf uit voor een maaltijd bij een gereputeerd restaurant, ter nadere kennismaking; C. U stelt een concept contract op met in bijlage een notitie, waaruit de wederzijdse voordelen duidelijk blijken; dit stuurt u de beoogde partner toe; D. U tracht een meer betrouwbaar beeld te verkrijgen van de beoogde partner en de mogelijkheden tot samenwerking. 10A Als een bedrijf beschikt over pennen met eigen logo-opdruk, om zijn naamsbekendheid te bevorderen, zal niemand het diefstal vinden wanneer een werknemer er wat mee naar huis neemt voor de kinderen. Tenzij het om dure pennen gaat…. Welke van de volgende uitspraken over privégebruik van bedrijfsmiddelen drukt het meest uw opvatting uit? A. Alleen een beleid van ‘zero tolerance’ is voor iedereen gelijk en duidelijk: dus ook meenemen van een pen van 1 € per stuk is verboden, tenzij uitdrukkelijk toegestaan; B. Absolute verboden instellen is niet realistisch; het uitgangspunt moet zijn vertrouwen in het individuele beoordelingsvermogen van de werknemer zelf; C. Het beleid op dit punt moet gewoon gericht zijn op minimaliseren van kosten. Als de schade van onoorbaar gedrag alles bij elkaar wel meevalt, dan hoeft er niets te gebeuren. D. Dát er een beleid is in de organisatie, en dat men daar elkaar op aan weet te spreken, is belangrijker dan wát dat beleid is en waar de grenzen precies liggen. 10B Vul hieronder in wat u denkt dat uw collega's met de andere nationaliteit (Belgen als u Nederlander bent of vice versa) in uw bedrijf of afdeling gemiddeld zullen antwoorden op 10A. A. Alleen een beleid van ‘zero tolerance’ is voor iedereen gelijk en duidelijk: dus ook meenemen van een pen van 1 € per stuk is verboden, tenzij uitdrukkelijk toegestaan; B. Absolute verboden instellen is niet realistisch; het uitgangspunt moet zijn vertrouwen in het individuele beoordelingsvermogen van de werknemer zelf; C. Het beleid op dit punt moet gewoon gericht zijn op minimaliseren van kosten. Als de schade van onoorbaar gedrag alles bij elkaar wel meevalt, dan hoeft er niets te gebeuren. D. Dát er een beleid is in de organisatie, en dat men daar elkaar op aan weet te spreken, is belangrijker dan wát dat beleid is en waar de grenzen precies liggen. Time's up