De trein van de e-commerce is zonder België vertrokken

In Berichten by robert

Het gaat helemaal niet goed met de Belgische online-economie. Integendeel. Volgens recente cijfers van Comeos vloeide 42% van onze ‘snel groeiende’ online bestedingen naar buitenlandse webshops, waardoor 2,4 miljard euro definitief uit onze economie werd gezogen en duizenden potentiële banen definitief verloren zijn gegaan. Reeds jaren geleden waarschuwde ik al dat onze regeringen het belang van e-commerce voor onze lokale economie systematisch onderschatten, aldus Bart Van der Leenen.

Oranje is de voorlopige winnaar
Met bijna 60% van alle buitenlandse e-commerce-inkomsten uit Belgische klanten is Nederland vandaag onze grootste belager. De Belg koopt niet alleen massaal bij websites als Coolblue, Bol.com, Wehkamp en Hema. Ook honderden kleine gespecialiseerde websites voor de aankoop van bijvoorbeeld hout, tuinmaterialen, vijverbenodigdheden zijn meestal in handen van onze noorderburen. Zij beseften jaren geleden al dat de toekomst en het grootste groeipotentieel in de handel online te vinden was: ze blokkeerden massaal slimme domeinnamen die automatisch bovenaan in zoekmotoren zichtbaar zijn, ze investeerden in logistiek en distributie, pasten hun arbeids- en handelswetgeving aan en hadden het lef om te experimenteren met online-marketingconcepten. Met het bekende succes.

Chinese en Amerikaanse webshops
PostNL investeert in honderden afhaalpunten in België. Omgekeerd zijn de weinige Belgische ketens die het tij nog hadden kunnen keren intussen noodgedwongen met onze noorderburen in zee gegaan. Schoenenketen Torfs gaat samenwerken met bol.com, kledingketen JBC verplaatste zijn fulfilment naar Nederland en ook ZEB overweegt hetzelfde. … Nederland mag dan wel een mooi voorbeeld zijn van hoe we vandaag de boot aan het missen zijn, de echte bedreiging voor onze online handel ligt véél verder dan onze buurlanden. En tegelijkertijd héél dichtbij. Een resem door de wol geverfde Chinese en Amerikaanse webshops maken zich volop klaar om Europa te veroveren. Met cijfers om van te duizelen: amazon.com bedient vandaag al 150 miljoen klanten per week en maakt daarbij een jaaromzet die groter is dan het bruto binnenlands product van de helft van alle landen ter wereld. En dan is er het fenomeen alibaba.com, een Chinese webshop die alles in het werk zet om een wereldspeler te worden en die eind vorig jaar negen miljard dollar omzet maakte … op één dag! Dát worden de onlineconcurrenten van morgen en ik kan u alvast verzekeren dat de huidige druk van onze Nederlandse vrienden daarbij in het niets zal verbleken.

Is er nog toekomst?
Zolang onze lokale online-economie niet beschikt over doorgedreven logistieke beweegruimte, moderne ICT-ondersteuning, structurele promotie van onze webshops in het buitenland en flexibele arbeidsregelingen, is elke hoop op beterschap zuivere wishful thinking. Wanneer we binnenkort zowat 15% van onze aankopen online doen (zoals in de UK vandaag) zonder structureel ingrijpen, dan zal de Belgische economie het jaarlijks met minstens 10 miljard euro en tienduizenden banen minder moeten stellen. Bart Van der Leenen roept alle betrokken partijen, politiek, commercieel en belangenverenigingen op om te stoppen met de goednieuwsshow rond hoe goed de online-economie wel aan het bloeien is: “Als we niet state pede structurele maatregelen nemen om de concurrentiepositie van onze Belgische onlineondernemers te versterken, gaat onze binnenlandse handel gegarandeerd de dieperik in. Als het al niet te laat is”. (Bart Van der Leenen, managing Director van twee communicatiebureaus)

deredactie.be

hits=393=