Veertig miljoen euro vrij voor nieuwe zeesluis Terneuzen.

In Berichten by robert

Het geld is bestemd voor de nodige grondonteigeningen en voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de zeesluis. Het huidige tijdsplan kan met deze financiële injectie behouden blijven. De aanbestedingen kunnen binnenkort van start gaan en in 2017 de bouwwerkzaamheden, om de sluis tegen 2021 operationeel te hebben.

Nederland en Vlaanderen hebben hierover al een verdrag gesloten, maar dit is nog niet geratificeerd. Volgens dit verdrag neemt Nederland precies 141,9 miljoen euro van de circa 830 tot 900 miljoen euro van de kosten op zich en Vlaanderen de rest. De haven van Gent zal 15% van de Vlaamse inbreng betalen. Van het Vlaamse gedeelte kunnen de aangevraagde Europese subsidies worden afgetrokken. Die zullen vermoedelijk 20 tot 40% van de totale kostprijs bedragen.

Het sluizencomplex van Terneuzen telt momenteel drie sluizen, waarvan de grootste geschikt is voor panamax-schepen. De nieuwe sluis zal hoogstwaarschijnlijk – er staat nog drie varianten open – de middelste bestaande sluis vervangen. Met haar lengte van 366 meter, breedte van 49 meter en diepte van 15 meter zal ze ook post-panamax-schepen kunnen doorlaten. Nu kunnen alleen postpanamaxschepen met een grotere diepgang dan panamax het sluizencomplex passeren, mits ze vooraf een deel van hun lading overslaan.

www.nieuwsbladtransport.nl

hits=800=